Denna rapport och referensverk identifierar och analyserar de olika ramfaktorer som påverkar undervisningen och lärandet i skolämnet hem- och konsumentkunskap. Boken sammanfattar de ideala materiella och strukturella ramfaktorer som påverkar hur ämnet lärs ut och hur pedagogiken kan bemöta de krav som ställs genom den nya läroplanen för grundskolan, Lgr22, samt de andra obligatoriska skolformerna: Lspec22, Lgra22 och Lsam22.
Boken ger en överblick över ämnets och ramfaktorernas förhållande till lagstiftning, såsom Skollagen, Arbetsmiljölagen, livsmedelslagstiftningen, Miljöbalken och relevanta EU-förordningar.
Författaren till denna rapport och referensbok är en erfaren lärare i hem- och konsumentkunskap, forskare och utbildare med expertis inom området. Med ledning av ett aktuellt forskningsprojekt och erfarenhet av kompetensutveckling för lärare och pedagoger, både nationellt och internationellt, bidrar författaren med en väl förankrad insikt i undervisningens krav. Dessutom samordnar författaren nationella digitala nätverksträffar för kompetensutveckling via Sveriges Lärare, vilket gör innehållet relevant och användbart i dagens utbildningsmiljö.
Författarens samarbete med europeiska lärosäten inom ämnet bidrar till en unik förståelse för hur utbildningssystem och ämnesutveckling kan optimeras både praktiskt och strategiskt. Det internationella engagemanget som ordförande för European Association for Home Economics (EAHE) och vice ordförande för Europa inom International Federation for Home Economics (IFHE), tillsammans med rollen som sakkunnig i Skolverkets ämnesbevakningsgrupp för hem- och konsumentkunskap, förstärker bokens relevans ytterligare.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.