Boken handlar om Högsäterleden i Värmland, som går mellan Södra Högsäter och Fyxnäs över Byälven, dess ursprung och betydelse för ortsbefolkningen. Redan Karl XII lär här ha fraktat sina trupper med fälttåg mot Norge åren 1716 och 1718.
Under 1900-talets andra hälft pågick en lång kamp, för att få behålla den gamla leden, med en överfärjning om bara 75 meter, 3 minuter. Färjan betyder allt för befolkningen, för arbeten, affär, skola, föreningsliv, umgängen privat och i bygdegård. Under 1900-talets andra hälft, fick dock Vägverket i uppdrag av regeringen, att eventuellt lägga ner färjan, som man redan gjort med fem andra färjeleder i länet. Folket protesterade högljutt i årtionden, med framförallt intelligens och uthållighet kämpade man, för att få behålla leden och lyckades. Färjan finns kvar än i denna dag 2024. Nu är Högsäters färja den sista kvarvarande fordonsfärjan i hela Värmland i statlig regi.
De två fiktiva berättelserna följer de verkliga händelseutvecklingarna baserade på hörsägen och forskning. Själva upprinnelsen var att en liten flicka från Dalen i Gillberga socken omkom vid färjeläget år 1937. Detta blev ett sorgens minne, som lever sig kvar bland folk än idag.
Boken innehåller fakta, dokument (för den som vill fördjupa sig i historiken som berör 348 år), historiska illustrationer, två dikter, tre sånger och många foton, även på nöjeslivet vid den gamla Kungshögen. Den som bara vill läsa romandelarna, kan enkelt göra det.
Mitt namn är Annika Larsson och kommer ifrån Gärdet, Jale, i Häljebol, Värmlands Nysäter i Gillberga församling, Säffle kommun. Där flyttade familjen in 1966 och brukade arrendet Nytomta gård. Tidigt började jag försörja mig på min sång som vissångerska, efter ha vunnit en stor amatörtävling i Mariebergsskogen 1982 i Karlstad. Denna ledde till en sångkarriär som frilansande vissångerska och jag fick många ovanliga sångjobb, bland annat att sjunga med stora politiker, såsom Karin Söder, Gunnar Sträng och Sven Aspling i samband med valturnéer, men även med våra mer lokala riksdags-, landstings- och kommunpolitiker. Jag var alldeles för ung för att få rösta, så jag brukade skoja; Ni får försöka påverka mig nu, så kanske jag röstar för ert lag nästa val. Jag frilansade i närmare tio år, både ensam och med olika musiker, och satt i två visklubbars styrelser under den tiden. Bl.a. i Visklubben Hallen i Karlstad. Där ingick jag även i en trio som framträdde med musiker. Med Visklubb-67 i Säffle bildade vi en grupp där vi framträdde med två olika program med Taubes och Cornelis sånger. Släktforskningskunskapen (ca 25 år nu), har varit en bra grund för mig vid arbetet med den här boken. Jag har sjungit mycket på bl. a. ålderdomshem och bygdegårdar, samt funnits i artistkataloger som frilansande vissångerska i flera år. Även det har varit en bra grund vid kontakter med många av personerna jag intervjuat för boken. Fast de flesta har jag ju känt sedan jag växte upp i Häljebol. 1991 fick jag uppdraget att rita historiska illustrationer till Gillberga hembygdsförenings hembygdsbok I Enens rike. Några av dem finns som tryckta tavlor. Innan det illustrerade jag bygdetidningen Gillbergabladet i några år. År 2023 fick jag förfrågan om att skriva en artikel i Bonnier Publications magasin Släkthistoria, Min Släkthistoria, på sex sidor. På Senior Days hemsida finns två korta resehistorier, där jag vann pris för båda. Jag har varit medlem i STIM sedan 1970-talet. 1985 gjorde jag ett kassettband som uppdaterades till CD år 2018 på begäran av Säffle Bibliotek och Gillberga hembygdsförening.
Den sista färjan över Byälven En bygdehistoria Annika Larsson
Näverluren, medlemstidning för Värmlands hembygdsförbund nr.4 2024 s.16
december 2024
"Man behöver heller inte vara från Gillberga socken för att finna något av intresse, och det kan vara sådant som att det ”idag krävs skepparexamen och maskinistexamen för att få framföra färjor, även småfärjor som den vid Södra Högsäter”, och vare sig man eller kvinna är titeln befälhavare. Eller, att fyrk varit ett svenskt myntslag, att Kungliga automobilklubben, KAK, tog fram de första svenska vägmärkena 1916, att bron vid Skasås, som en gång var Sveriges längsta bro, efter att den nya bron byggdes 1993 blev Värmlands längsta, att sagan om Frithiof och Ingeborg i flera år framfördes här, att Erik Gustaf Geijer kan förknippas med Odenstad gård, och att vikingaskeppet Glad invigdes vid Kungshögen intill färjeleden 1998. Vikingaled och Värmlands Vikingacenter ej att förglömma!"- Alf Brorson
Larsson, Annika, Den sista färjan över Byälven. BoD 2024. 464 s.
"Larsson har uppenbarligen starka känslor för färjan, den sista av Vägverkets värmländska vägfärjor. När alla de andra ersattes av broar var det tre faktorer som räddade den här; de kringboendes kamp, läget intill Kungshögen samt geologiska förhållanden som skulle kräva en extremt lång och hög bro. Allt detta reds ut grundligt. Detsamma gäller en djupt tragisk drunkningsolycka 1937 och minnet av den i bygden. De skönlitterära delarna om en familj ger en bild av det liv som vanligt folk levde på landsbygden under 1900-talets andra hälft." - Jan Ollars
Annika Larsson om Den sista färjan över Byälven
Säffle-Tidningen, 22.10.2024.
oktober 2024
"Gör historien levande Det har krävt många timmar av letande i kommunala arkiv, värmländska arkiv och även tidningsarkiv - och resultatet blev en hel bok om färjans historia, med dödsolyckan som en av många händelser som den berör. - Tanken är att den ska gå att läsa både som en skönlitterär roman och en fakta-bok, och man kan välja hur man vill läsa den. Senast idag var den en gammal man med dyslexi som hörde av sig och sa att min bok var väldigt lättläst. Det blev jag mycket glad att höra!" - Marina Drake
Historien om Högsätersfärjan och den tragiska bussolyckan har blivit en bok
SVT nyheter, Elin Johansson, 12.08.2024
augusti 2024
"Högsätersfärjan över Byälven i Säffle kommun är den sista fordonsfärjan i Värmland som drivs i statlig regi. Det tar tre minuter att åka över färjan. Varje gång Annika åker över med färjan vevar hon ner rutan på sin bil. – Undermedvetet tänker jag på händelsen med flickan. Vinter som sommar vevar jag ner rutan. Det sitter i sedan barnsben, säger hon. På sociala medier har Annika sett att fler än hon ville veta mer om olyckan vid färjeläget. – Då tänkte jag att jag kan ju släktforska, och det har jag gjort i 25 år, så det här tar jag reda på, säger Annika."
Gillbergas bygdehistoria i Annika Larssons bok
Gillberga Bygdeblad, nr. 3 2024, s.3, 04.12.2024
december 2024
"Genom boken kan man nu bättre förstå vad det var som hände. Annika påpekar att färjan drogs av el. Elen kom från Stavnäs andels förening och var inte helt tillförlitlig. Den här morgonen när olyckan hände fungerade inte elen så färgkarlen fick dra för hand. Vilket slitgöra i en mycket kall vintermorgon! Boken innehåller både denna alterfiktiva berättelse (där Annika har för sökt att sätta sig in i hur det var för Kerstin och hennes familj denna morgon och hur det blev). En annan berättelse är autofiktiv, (I den är Annikas egna erfarenhet er och minnen involverade). Det finns en faktadel av boken som bygger på myndigheternas protokoll och skrivelser om färjan." - Lisbeth Olausson
Litterära korn av Säffle
Säffle-Tidningen, 07.11.2024.
november 2024
"En annan Säffle-kvinna som nyligen debuterat som författare är Annika Larsson. Den sista färjan över Byälven - en bygdehistoria är en bok som fungerar som både skönlitterär roman och faktabok. I händelsernas centrum står Södra Högsäters färja, som har en lång och rik historia och vars betydelse för lokalbefolkningen inte kan överskattas. Idag är den Värmlands enda fordonsfärja i statlig regi, och den minsta i Sverige. Boken är både en dokumentation över färjans historia och innehåller två kortromaner som är fiktiva men baserade på verkliga händelser." - Marina Drake.
En färja, en bygd och en bottenlös sorg: Annika Larsson om Den sista färjan över Byälven
Säffle-Tidningen, 22-10-2024
oktober 2024
"När ett barn dör drabbar det inte bara den närmaste familjen. Ett helt samhälle kan bli förändrat i grunden. Om det - och mycket annat - berättar debuterande författaren Annika Larsson i Den sista färjan över Byälven. På Säffle bibliotek i lördags höll hon ett föredrag om bokens uppkomst" - Marina Drake.
Den sista färjan över Byälven En bygdehistoria Annika Larsson
Näverluren, medlemstidning för Värmlands hembygdsförbund nr.4 2024 s.16december 2024
"Man behöver heller inte vara från Gillberga socken för att finna något av intresse,
och det kan vara sådant som att det ”idag krävs skepparexamen och
maskinistexamen för att få framföra färjor, även småfärjor som den vid Södra
Högsäter”, och vare sig man eller kvinna är titeln befälhavare. Eller, att fyrk varit
ett svenskt myntslag, att Kungliga automobilklubben, KAK, tog fram de första
svenska vägmärkena 1916, att bron vid Skasås, som en gång var Sveriges längsta
bro, efter att den nya bron byggdes 1993 blev Värmlands längsta, att sagan om
Frithiof och Ingeborg i flera år framfördes här, att Erik Gustaf Geijer kan
förknippas med Odenstad gård, och att vikingaskeppet Glad invigdes vid
Kungshögen intill färjeleden 1998. Vikingaled och Värmlands Vikingacenter
ej att förglömma!"- Alf Brorson
Larsson, Annika, Den sista färjan över Byälven. BoD 2024. 464 s.
Wermlandiana, Föreningen Värmlandslitteraturs medlemstidning, nr.4 2024, s.38-39december 2024
"Larsson har uppenbarligen starka känslor för färjan, den sista av Vägverkets
värmländska vägfärjor. När alla de andra ersattes av broar var det tre faktorer som
räddade den här; de kringboendes kamp, läget intill Kungshögen samt geologiska
förhållanden som skulle kräva en extremt lång och hög bro. Allt detta reds ut
grundligt. Detsamma gäller en djupt tragisk drunkningsolycka 1937 och minnet av
den i bygden. De skönlitterära delarna om en familj ger en bild av det liv som
vanligt folk levde på landsbygden under 1900-talets andra hälft." - Jan Ollars
Annika Larsson om Den sista färjan över Byälven
Säffle-Tidningen, 22.10.2024.oktober 2024
"Gör historien levande
Det har krävt många timmar av letande i kommunala arkiv, värmländska arkiv och även tidningsarkiv - och resultatet blev en hel bok om färjans historia, med dödsolyckan som en av många händelser som den berör. - Tanken är att den ska gå att läsa både som en skönlitterär roman och en fakta-bok, och man kan välja hur man vill läsa den. Senast idag var den en gammal man med dyslexi som hörde av sig och sa att min bok var väldigt lättläst. Det blev jag mycket glad att höra!" - Marina Drake
Historien om Högsätersfärjan och den tragiska bussolyckan har blivit en bok
SVT nyheter, Elin Johansson, 12.08.2024augusti 2024
"Högsätersfärjan över Byälven i Säffle kommun är den sista fordonsfärjan i Värmland som drivs i statlig regi. Det tar tre minuter att åka över färjan. Varje gång Annika åker över med färjan vevar hon ner rutan på sin bil.
– Undermedvetet tänker jag på händelsen med flickan. Vinter som sommar vevar jag ner rutan. Det sitter i sedan barnsben, säger hon.
På sociala medier har Annika sett att fler än hon ville veta mer om olyckan vid färjeläget.
– Då tänkte jag att jag kan ju släktforska, och det har jag gjort i 25 år, så det här tar jag reda på, säger Annika."
Gillbergas bygdehistoria i Annika Larssons bok
Gillberga Bygdeblad, nr. 3 2024, s.3, 04.12.2024december 2024
"Genom boken kan man nu bättre förstå vad det var som hände. Annika påpekar att färjan drogs av el. Elen kom från Stavnäs andels förening och var inte helt tillförlitlig. Den här morgonen när olyckan hände fungerade inte elen så färgkarlen fick dra för hand. Vilket slitgöra i en mycket kall vintermorgon! Boken innehåller både denna alterfiktiva berättelse (där Annika har för sökt att sätta sig in i hur det var för Kerstin och hennes familj denna morgon och hur det blev). En annan berättelse är autofiktiv, (I den är Annikas egna erfarenhet er och minnen involverade). Det finns en faktadel av boken som bygger på myndigheternas protokoll och skrivelser om färjan." - Lisbeth Olausson
Litterära korn av Säffle
Säffle-Tidningen, 07.11.2024.november 2024
"En annan Säffle-kvinna som nyligen debuterat som författare är Annika Larsson. Den sista färjan över Byälven - en bygdehistoria är en bok som fungerar som både skönlitterär roman och faktabok. I händelsernas centrum står Södra Högsäters färja, som har en lång och rik historia och vars betydelse för lokalbefolkningen inte kan överskattas. Idag är den Värmlands enda fordonsfärja i statlig regi, och den minsta i Sverige. Boken är både en dokumentation över färjans historia och innehåller två kortromaner som är fiktiva men baserade på verkliga händelser." - Marina Drake.
En färja, en bygd och en bottenlös sorg: Annika Larsson om Den sista färjan över Byälven
Säffle-Tidningen, 22-10-2024oktober 2024
"När ett barn dör drabbar det inte bara den närmaste familjen. Ett helt samhälle kan bli förändrat i grunden. Om det - och mycket annat - berättar debuterande författaren Annika Larsson i Den sista färjan över Byälven. På Säffle bibliotek i lördags höll hon ett föredrag om bokens uppkomst" - Marina Drake.