I Byt perspektiv berättas det om vägen till en meningsfull undervisning. En undervisning som ger oss motiverade elever fyllda med kunskap och bildning, redo för livet. Den svenska skolan borde byta perspektiv i matematikundervisningen, i språkundervisningen i skolan som helhet. Blanda det digitala med det vanliga. Ha kortkurser med betyg. Var kreativ och flexibel. En undervisning som ger oss motiverade elever fyllda med kunskap och bildning, redo för livet. Digital undervisning eller inte, lektionerna ska ge eleverna mening och inspiration. Ta bort alla måsten. Gör läraryrket attraktivt. I boken beskrivs hur lärarna själva kan förändra skolan med hjälp av sina elever.
Från svarta tavlan till digital undervisning, i skolan i mer än ett halvsekel. I skolans värld som gymnasielärare i matematik under mer än ett halvsekel i fyra olika länder och på fyra olika språk. Som lärare verksam sedan Lärarhögskolan 1966 med början som springvikarie i Stockholm. Matematiklärare i Zürich, i Örebro, i Mellanamerika och Guatemala, i Washington DC USA. Tillbaka i Sverige efter 30 år utomlands som lärare på olika gymnasier i Stockholmsområdet och specialiserad på matematikundervisning för de elever som har svårigheter med matematik. I Byt perspektiv ger oss författaren en personlig insikt i lärarens vardag och en blick in i olika klassrum och skolor. Jag lärde mig av mina elever. Nu vill jag hjälpa alla lärare att bli bättre, så vi får en bättre skola.
"Läraren Irene Dolk Castellanos, som är pensionär men har fortsatt undervisa, har författat boken ”Byt perspektiv” i vilken hon ger tips och råd till blivande eller tjänstgörande lärare om hur man i dagens läge ska få till en meningsfull undervisning. Av allt att döma är det Castellanos förstlingsverk. Boken är tillkommen på förekommen anledning eftersom den svenska skolan har halkat efter resultatmässigt i internationella jämförelser under de senaste decennierna.
Författaren har själv tjänstgjort som lärare utomlands under lång tid, bl a i Schweiz, Guatemala och USA. År 2000 återvände hon till Sverige och har sedan dess arbetat som extra- och speciallärare huvudsakligast i matematik, som är hennes egentliga ämne även om hon undervisat i diverse andra ämnen. I boken återkommer hon ofta till matematiklektioner och det är under sådana som hon har utformat sin speciella pedagogik som egentligen går ut på att utvärdera alla mått och steg under lektionerna och få eleverna ”med på tåget”, i synnerhet de svaga eleverna, vilket länder henne till heder.
”Byt perspektiv” bygger i mångt och mycket på frågeställningar och påståenden. Författaren visar genom olika exempel hur man som lärare kan gå tillväga för att engagera eleverna. Castellanos vill veta varför en viss elev inte följer med så bra i undervisningen, är det något hon som lärare kan göra bättre. De mest intressanta delarna av boken innehåller just exempel på lektioner där hon har lyckats hjälpa också elever som i vanliga fall har svårt för just matematik.
Irene Dolks bok innehåller åtskilligt som är tänkvärt för inte minst lärare som undrar över hur de ska bära sig åt för att eleverna på ett grundläggande plan ska klara skolan.Bitvis kan jag tycka att det blir lite monotont när hon spaltar upp sina goda råd, men jag tycker mycket om en lärare som uttrycker sig så här: ”Vad är meningen med skolan? Är det att hjälpa eleverna att göra karriär i det här samhället eller att ge dem verktyg att förändra det?” "
Tänkvärd läsning för lärare
Recensionsportalen - Erik Löfvendahlaugusti 2021
"Läraren Irene Dolk Castellanos, som är pensionär men har fortsatt undervisa, har författat boken ”Byt perspektiv” i vilken hon ger tips och råd till blivande eller tjänstgörande lärare om hur man i dagens läge ska få till en meningsfull undervisning. Av allt att döma är det Castellanos förstlingsverk. Boken är tillkommen på förekommen anledning eftersom den svenska skolan har halkat efter resultatmässigt i internationella jämförelser under de senaste decennierna.
Författaren har själv tjänstgjort som lärare utomlands under lång tid, bl a i Schweiz, Guatemala och USA. År 2000 återvände hon till Sverige och har sedan dess arbetat som extra- och speciallärare huvudsakligast i matematik, som är hennes egentliga ämne även om hon undervisat i diverse andra ämnen. I boken återkommer hon ofta till matematiklektioner och det är under sådana som hon har utformat sin speciella pedagogik som egentligen går ut på att utvärdera alla mått och steg under lektionerna och få eleverna ”med på tåget”, i synnerhet de svaga eleverna, vilket länder henne till heder.
”Byt perspektiv” bygger i mångt och mycket på frågeställningar och påståenden. Författaren visar genom olika exempel hur man som lärare kan gå tillväga för att engagera eleverna. Castellanos vill veta varför en viss elev inte följer med så bra i undervisningen, är det något hon som lärare kan göra bättre. De mest intressanta delarna av boken innehåller just exempel på lektioner där hon har lyckats hjälpa också elever som i vanliga fall har svårt för just matematik.
Irene Dolks bok innehåller åtskilligt som är tänkvärt för inte minst lärare som undrar över hur de ska bära sig åt för att eleverna på ett grundläggande plan ska klara skolan.Bitvis kan jag tycka att det blir lite monotont när hon spaltar upp sina goda råd, men jag tycker mycket om en lärare som uttrycker sig så här: ”Vad är meningen med skolan? Är det att hjälpa eleverna att göra karriär i det här samhället eller att ge dem verktyg att förändra det?” "