Vänligen observera att du inte kan läsa den här e-boken på en Amazon Kindle, utan endast på enheter med programvara som kan visa ePub-filer. Mer information
Din egen bok!
Bli författare med BoD och ge ut din bok och e-bok i bokhandeln.
Roboten Alter avslöjade rymdkryssaren Orikas hemligheter, en sextusen år gammal kryssare som kraschlandade på planeten Livia Nedroj efter ett sabotage. Den kom från gamla planeten Nedroj i ett annat universum. De tusentals strandsatta, besättning och forskare, lade till sina gener en extra gen för att överleva på den giftiga planeten. En bieffekt var att de blev skinande. Genen skulle tas bort när de hade förmåga att åter kunna resa i rymden. Men det kom att dröja länge. Ättlingar till besättningen antog att det vara naturligt att skina och avsikten att ta bort genen föll i glömska. Det ledde till planeten Livia Nedrojs undergång. De överlevande som kom att grunda den nya civilisationen riskerade att möta samma öde. Roboten Alter som var med från början och kände till problemet var den nya planetens sista halmstrå. Men roboten visade sig vara något annat än den uppgav...
Samara Braga Lundberg har skapat i flera medier. Skulptur, laser, video, konstinstallationer, virtuell reality-världar samt som poet och författare. Som skulptör hade hon egna utställningar och anlitades både privat och av stiftelser, som Santa Cecilia-priset i brons som gavs till operasångare, Kerstin Meyer bland andra. Marja Entrich-priset tilldelades vissångare. De två sista VR- världarna var Och tiden stod stilla, kring den heliga Birgitta, beställd av Vadstena kloster och gjord i samarbete med GIS-institutet i Gävle, Leo Larsson och Saab. Det andra var Schackmatt för VR-kuben på KTH. Man fick där spela både virtuell schack och virtuell musik. Hon designade världen, skulpterade, modellerade och laserskannade pjäserna som bearbetades i samarbete med Konsthögskolan. Kai-Mikael Jää-Aro programmerade verket och Ralph Lundsten tonsatte schackpjäserna. Lyfter man en virtuell schackpjäs hörs pjäsens säregna ton. Besökare fick spela schack och komponera sin egen VR-musik. Om man kände till tonerna kunde man följa ett schackparti genom musiken. 90-Talets barnprojekt Plåster blev grunden till barnbildmuseum på CID:s webbsida på KTH 1998. Det lades ner när CID avvecklades. Kvar stod Childrens Worlds i samarbete med Kai-Mikael Jää-Aro för VR-kuben på PDC på KTH. Ur den världen skapades filmen Skuggornas härskare som visades på Tekniska museet och SVT. Samara forskade i barnbildens övergång från 2D till 3D. Samara publicerade en teaterpjäs 1993 för VR, Skuggornas värld, samt två diktsamlingar genom TV. På senare år publicerade flera romaner. Hon säger: Jag öppnar världar. Mina böcker är inte perfekta för jag är inte heller perfekt. I Perfektion finns inte mer att prestera.
Samara sattes i exil under militärregimen i Brasilien. Hon var då utbildad läkare och journalist, med en rad andra universitetskurser, bland annat i konst och filosofi. Är trefaldig kulturpristagare i Sverige.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.