I dagens snabbt föränderliga skolmiljö står elevhälsan inför nya utmaningar och möjligheter. Den traditionella modellen med elevhälsoteam (EHT) har länge varit ryggraden i skolornas arbete med elevernas hälsa och välbefinnande. Men i takt med att kraven på skolan ökar och komplexiteten i elevernas behov växer, har behovet av en mer dynamisk och proaktiv approach blivit allt tydligare. Här kommer Elevhälsomötet (EHM) in i bilden - en innovativ modell som representerar nästa steg i elevhälsans evolution. Från reaktivt till proaktivt EHT-modellen har ofta kritiserats för att vara alltför reaktiv, där möten ofta handlar om att "släcka bränder" snarare än att förebygga dem. EHM-modellen, å andra sidan, syftar till att skapa en mer proaktiv kultur inom elevhälsoarbetet. Genom att fokusera på förebyggande insatser och tidiga interventioner kan skolor nu arbeta mer effektivt för att stödja elevernas utveckling och lärande. Helhetssyn och tvärprofessionellt samarbete En av de största styrkorna med EHM är dess betoning på helhetssyn och tvärprofessionellt samarbete. Istället för att olika professioner arbetar i silos, uppmuntrar EHM till ett nära samarbete mellan lärare, specialpedagoger, skolsköterskor, kuratorer och andra relevanta yrkesgrupper. Detta samarbete leder till en mer nyanserad förståelse av elevernas behov och mer effektiva lösningar. Strukturerad process för bättre resultat EHM erbjuder en tydlig och strukturerad process för elevhälsoarbetet. Genom att införa en konsekvent mötesstruktur, tydliga roller och ansvarsområden, samt fokus på uppföljning och utvärdering, skapar EHM förutsättningar för mer effektiva och målinriktade insatser.
kort om författaren ; Sherry Bahri är en erfaren pedagog med 19 års mångsidig erfarenhet från Sveriges skolutbildning. Med en doktorsexamen i undervisning och specialistkompetens inom NPF, KBT och autism har hon arbetat som resurspedagog, klasslärare, ämneslärare, speciallärare och specialpedagog. Genom sin breda kompetens har hon mött och stöttat elever med olika bakgrunder och behov, med särskilt fokus på elever som kräver särskilt pedagogiskt stöd. Hennes djupa kunskap och engagemang gör henne till en exceptional pedagog med förmåga att skapa inkluderande och utvecklande lärmiljöer.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.