Tvetydighetens pedagogik

Tvetydighetens pedagogik

En läsning av Paulo Freires filosofi genom Hegel

Hannes Lundkvist

Skola & inlärning

Mjukband

172 sidor

ISBN-13: 9789180576529

Förlag: Books on Demand

Utgivningsdatum: 18.02.2024

Språk: Svenska

Färg: Nej

Betyg::
0%
135,20 kr

inkl. moms / exkl. frakt

Din egen bok!

Bli författare med BoD och ge ut din bok och e-bok i bokhandeln.

Läs mer
Är all utbildning av godo? Enligt den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) kan utbildning vara frigörande för människan och på så sätt bidra till en mer human och jämlik tillvaro, men han visade sam-tidigt på ett övertygande sätt att den likaväl kan vara - och ofta är - förtryckande. "Tvetydighetens pedagogik" av Hannes Lundkvist syftar till att skriva fram de delar av Freires filosofi som är avgörande för att en ny generation pedagoger ska kunna omsätta idéerna i en praxis som är frigörande och som undviker att hamna i dogmatiska eller relativistiska tolkningar av hans idéer. I boken synliggör han de filosofiska grundstenar vi behöver förstå för att på allvar kunna tillämpa en av vår tids mest radikala pedagogiska filosofer och en av världens mest citerade tänkare. Genomgående i boken betonas arvet i Freires idéer från den tyske upplysningsfilosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) på ett nytt sätt än tidigare inom den kritiska pedagogiken. I denna mening är boken tänkt som ett startskott för en genomarbetad nyläsning av den kritiska pedagogiken och dess praktik.

Tvetydighetens pedagogik är namnet på en pedagogik som tar tillvarons ofullständighet och motsägelsefullhet i beaktning - "en pedagogik där vi fortsätter tänka, handla, söka, utforska, experimentera och fortsätter fördjupa vår förståelse av världen vi är en del av" i syfte att åstadkomma förändring.
Hannes Lundkvist

Hannes Lundkvist

Hannes Lundkvist är verksam som rektor på Mimi folkhögskola i Göteborg och ingår i forskargruppen INTRA. Han har sedan tidigare ett antal publicerade artiklar i tidskrifterna Litteratur och språk och Studier i Pædagogisk Filosofi och i skriftserien Högskolepedagogik i teori och praktik.

Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.

Skriv din egen recension
Logga in här för att lämna en recension.
Search engine powered by ElasticSuite