Skolutveckling som gemensamt projekt
Att organisera för och genomföra professionsdriven skolutveckling
Mikael Segolsson, Åsa HirshMjukband
216 sidor
ISBN-13: 9789177855682
Förlag: Books on Demand
Utgivningsdatum: 05.02.2019
Språk: Svenska
finns som:
inkl. moms / exkl. frakt
Projektet som redovisas i boken visar på en betydelsefull motvikt till dagen skoldebatt, som många gånger handlar om sviktande elevresultat, tidsbrist i läraryrket och tidsbrist för att kunna genomföra utvecklingsarbete i verksamheten. Resultatet visar att det går att genomföra framgångsrik skolutveckling med förändringar i såväl undervisningen som skolkulturen i sin helhet, vilket bland annat har lett till högre meritvärden hos elever. Förändringarna har gjorts inom ramen för befintlig konferens- och forbildningstid och hela kollegiet har varit involverat.
Mikael Segolsson
Mikael Segolsson är Fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor vid Jönköping University och Göteborgs universitet. Mikael undervisar i kurser från grund- till forskarutbildningsnivå, på rektorsprogrammet samt i olika typer av kompetensutveckling för yrkesverksamma inom utbildningssektorn. Huvudsaklig forskningsinriktning är inom områdena skolutveckling, undervisning och skolledarskap.
Åsa Hirsh
Åsa Hirsh är Fil. Dr i pedagogik och lektor vid Jönköping University och Göteborgs universitet. Åsas forskning är särskilt inriktad på frågor som rör pedagogisk bedömning, lärares formativa klassrumsarbete, professionsdriven skolutveckling, samt organisation och ledning av skolutvecklande processer. Åsa har under många år undervisat inom såväl lärarprogram som i högskolepedagogiska kurser, masterutbildningskurser och forskarutbildningskurser kring bedömning, skolutveckling, lärarprofession, ledarskap och vetenskaplig metod.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.