Med fokus på systemnivå erbjuder denna bok sju specifika interventioner som kan implementeras separat eller i kombination för att potentiellt få en starkare effekt: kunskapshanteringssystem (KMS), studievaneförbättring, reflektionsjournal för personlig utveckling, likabehandling och samtalsetik, läsinterventioner, spelifiering och ämnesintegrering.
Författaren, legitimerad gymnasielärare, betonar vikten av att skapa en sammanhängande och systematisk utveckling inom skolans organisation för att bygga en genuin lärande organisation. Den offentliga skoldebattens fragmenterade fokus bortser ofta från skolans roll i att intelligent integrera olika faktorer. Denna bok ger ett förslag på hur man kan kombinera olika faktorer.
Interventionerna bygger på etablerad forskning och praktiska erfarenheter, och syftar till att stärka elevernas utveckling och förbättra deras skolupplevelse framför allt kring personlig utveckling, studievanor och likabehandling. Även om boken främst riktar sig till gymnasieskolor är metoderna tillämpbara även inom grundskolan.
Legitimerad gymnasielärare. Undervisar i psykologi, samhällskunskap och internationell ekonomi. Andra publiceringar av författaren är Den psykologiska människan, denpsykologiskamänniskan.se, fronetisreflektioner.org och Skateboard: en bok för nybörjare.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.