Tillförsikt, är det viktigt? Och hur tänker vi om oro? Båda är drivkrafter i människans liv, men balansen mellan dem är skör. Boken vill visa vådan av att oron blir för stark. Men också hur oro kan lösas upp. Logiskt önskande i skolan gav vårt lags 10/12-åringar en grund för hur ens tillförsikt inför livet blir hållbar. Som motsats beskrivs hur oro annars går vidare i en oroskedjas länkar tills den sista länken nås: Förtvivlan och dess oönskade lösningar. Att de ungas psykiska ohälsa på detta sätt får fortsätta växa, det förfärar! Hur människans tillförsikt i stället förstärks är vad som idag behöver lyftas i fokus. En ovanlig tråd i boken följer upp tragedin där en älskad far i oroskedjans slutfas valde att lämna sin familj att själva försöka förstå varför? Boken är svaret på orons gåtfullhet.
Margareta Elfgren Alsiö har under 25 år som lärare i Hagfors utvecklat strategier för att lösa upp oro i skolan. Hon har därefter som utvecklings- och skolledare i Kristinehamn, Östhammar och Nykvarn fortsatt att bredda och fördjupa sin kunskap i frågor som påverkar elevers och lärares vardag i skolan.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.