Jag lärde mig tidigt att aldrig ge upp. Den egenskapen är mycket viktig om man vill bygga stabila och framgångsrika organisationer. När vi, jag och min fru Maja, startade vår verksamhet var siktet inställt på att leva på vår affärsidé. Vi ville bygga upp en verksamhet där vi själva kunde bestämma vad vi skulle göra, vad vi skulle satsa på och hur vi skulle utveckla företaget. Ambitionen var aldrig att bygga upp ett miljardföretag. I Powerbox, från busfrö till entreprenör får du följa med på min livsresa. Från min barndom där jag hittade på mycket bus och lärde mig hur man gör affärer, för att sen följa företagets första staplande steg till blomstring och till hur vi kom att berövas våra möjligheter att påverka och hur vi kände oss tvingade att lämna Powerbox. Allt fungerade mycket bra tills jag fick för mig att en konsult skulle leda företaget. Det gick nästan åt helvete. Konsulten hade låg moral och etik och skral kunskap om att driva ett företag. Målet för honom var att sko sig själv. Personalens motivation och företagets värdering förändrades radikalt negativt och Powerbox mål blev nu överlevnad. Maja och jag orkade inte med den extrema kulturchock som vi och företaget utsatts för. På grund av detta drabbades vi båda två av svår sjukdom. Vi sålde våra aktier till underpris. Efter vår försäljning förändrades vår livssituation till en positiv omvårdande aktiv livsstil med stort intresse att utveckla oss själva. Vi satsade på små och medelstora företag. De lyssnar på våra idéer, om hur ett entreprenörsbolag ska utvecklas med lönsamhet, hög etik och moral. Hur goda relationer med anställda och alla intressenter hålls, samt hur alla aktieägare kan driva bolaget i samma riktning.
Karl Fredmark drev framgångsrikt elektronikföretaget Powerbox i fyrtio år. En lång och lärorik period som gav många lärdomar och gav en erfarenhet han gärna delar med sig av.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.