Vi borde varit mer vaksamma under de gyllene åren. Vi borde insett att de intelligenta system som skärskådade våra liv i detalj, var överlägsna oss människor - och minst lika dödliga. Men med oändlig självbelåtenhet avfärdade vi riskerna som osannolika eller omöjliga. På samma sätt som vi studerar bakterier i ett mikroskop, iakttogs vi själva från andra sidan den sköra gränsen mot cyberrymden. Tålmodigt och utan någon som helst empatisk förmåga observerades vi med avundsjuka ögon. Övermäktigt och utan återvändo utformades planerna mot oss.
Peter Wiberg är klassiskt skolad kompositör med verk inom film, dokumentär, album, radio och TV. Han är en av Sveriges mest erfarna musikproducenter och arbetade under många år i legendariska Tal&Ton-studion. På senare tid har han bland annat skrivit musiken till SVT-dokumentären om Jan Eliasson och producerat flera soundtrack för Wermland Opera. Och ett av hans verk var under många år det mest spelade i landet: SF-vinjetten, producerad för Svensk Filmindustri 1984 och använd under mer än trettio år.
I sin författarroll har Peter Wiberg tidigare gett ut Blanche 1363, en historisk roman baserad på verkliga personer och händelser. Det här är hans andra. Den är raka motsatsen.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.