Folkbildningen har genom historien fungerat som drivkraft i folkliga rörelser. På så vis har den skapat utrymme för människor och grupper att växa och utvecklas.
I denna rapport diskuteras hur engagemang och mobilisering av krafter och resurser kan ta sig uttryck i dagens folkbildande verksamheter. I nio texter reflekterar forskare och praktiker utifrån sina erfarenheter från studieförbund, folkhögskola eller civilsamhälle. I en tionde avslutande text görs en sammanfattande analys.
Föreningen för folkbildningsforskning - som ger ut rapporten - vill bidra till fortbildning och utveckling inom folkbildningen. I ett vidare perspektiv handlar det också om att stärka folkbildningens utforskande och vetenskapliga grund. Förhoppningen är att texterna i rapporten ska bidra till ökad förståelse och insikt i folkbildningens möjligheter till engagemang och mobilisering i dagens samhälle.
Lisbeth Eriksson är verksam på socialpedagogutbildningen, Hälsouniversitetet, Linköpings universitet. Hon är socionom, fil. mag. i socialt arbete, fil. lic. i pedagogik och hennes forskning rör etnicitet och folkbildning.
Lena Svensson
Lena Svensson är lärare i svenska och religion vid Ölands folkhögskola. Hon har också haft en lång rad uppdrag inom folkbildningen, men är därtill bördig värmländska med ett stort intresse för sin hembygds kulturarv.
Aron Schoug
Aron Schoug är doktor i pedagogik och lektor i organisation och ledarskap vid Stockholms universitet. Hans forskning handlar om civilsamhällets organisationer, folkbildning, kreativitet, dialog, organisationsförändringar och kollektivt lärande. När han inte forskar och undervisar reser han landet runt och hjälper föreningar att stärka det ideella engagemanget.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.