I årsboken för 2020 läggs stor tonvikt vid folkbildning i Norden genom texter om aftonskolor och folkhögskolor i Danmark, medborgarinstitut i Finland och studieförbunden i Norge. Exempel på nordisk folkbildningsforskning från Finland och en översikt över forskning om nordiska folkhögskolor ingår. En tillbakablick ges på Nordens folkhögskola Biskop Arnö och författarmöten och skrivarkurser på temat "eftertankens följetong" i en nordisk kulturell gemenskap. Folkhögskolans globala profil och utmaningar tas upp med exempel från Östafrika och ett bidrag handlar om Erica Simons omfattande studie av den nordiska folkhögskoletraditionen. Vidare ingår en essä om hur nordisk folkbildning uppfattas med japanska ögon. Det glokala perspektivet lyfts fram i texter om klimatkrisen, migration och värderingsskillnader mellan länder samt tjejers inflytande och rum i multietniska förorter. Årsboken avslutas med ett samtal med Gösta Vestlund, nestor inom svensk folkbildning.
Föreningen är en mötesplats för forskare och folkbildare, för folkhögskolor och studieförbund samt för folkbibliotek och andra organisationer i det civila samhället. Föreningen ska bidra till utvecklingen av folkbildningen genom att stimulera till forskning och andra studier om folkbildning. Det görs genom att arrangera konferenser och seminarier i samverkan med andra och genom att ge ut publikationer såsom denna årsbok.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.