Med Jesus som förebild argumenterar boken för en helhetssyn på kyrkans lärande och undervisning.
Första avdelningen har en teoretisk profil på kyrkans undervisning, sammanflätad med hela kyrkans liv. Kyrkan berättar om sin tro genom allt vad den säger, gör och är. Dess undervisningen måste därför vara rotad i kyrkans identitet och dess plats i världen. Därför måste kyrkans självsyn hänga ihop med dess pedagogiska praktik.
Andra avdelningen är historisk. Den inleds med en skiss över kyrkans undervisning genom två tusen år. Nästa bidrag beskriver utvecklingen av Svenska kyrkans undervisning under 1900-talet. Tredje artikeln baseras på ett par studieresor i USA. Tillsammans ger de tre bidragen en provkarta över omfattande växlingar i den teologiska och pedagogiska debatten.
Tredje avdelningen har en praktisk inriktning. Bibeln mitt i livet tillsammans med Den undervisande församlingen knyter samman teori och praktik i församlingens pedagogiska arbete. Gudstjänsten som pedagogisk process diskuteras som exempel på helhetssynen i församlingens undervisning. I sista kapitlet introduceras James Fowlers tankar om en Växande tro.
Rune Larsson (f 1934) har arbetat som universitetslektor vid Centrum för teologi och religionsvetenskap vid Lunds universitet med huvudsaklig inriktning på religionspedagogik. Under många år var han direktor för nätverket Religionspedagogiskt idéforum och redaktör för Religionspedagogisk tidskrift. Han har även verkat som översättare och författare. Genom många års internationella kontakter runt om i världen har han skaffat sig en bred kunskap om sitt ämne.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.