VAD DU KAN GÖRA FÖR ATT BEHÅLLA DINA VIKTIGASTE MEDARBETARE!
I boken finner du svaren som bygger på mer än 130 djupintervjuer med medarbetare och chefer i dokumenterat framgångsrika företag och verksamheter i Sverige. Frågan vi ställde var: Vad tycker du att din chef/arbetsgivare skall göra för att du skall välja att stanna kvar och utvecklas över tid?
Det handlar om vad som får duktiga medarbetare att vilja stanna kvar och utvecklas.
Det handlar om individer. Inte enbart om grupper eller kollektiv, utan om individer som alla är speciella på sitt eget lilla sätt.
Det handlar om att medarbetarlojalitet inte kan krävas, avtalas eller påtvingas. Lojaliteten kan bara förtjänas.
Det handlar om att individer ändrar sig ofta. Det är helt naturligt och ok. Det som upplevs som betydelsefullt idag behöver inte vara det om några veckor, månader eller år. Det handlar om att få en djupare förståelse, inspiration och konkreta exempel på hur du som ledare kan göra för att få alla dina medarbetare att genuint känna att de blir sedda av dig. Boken vänder sig till chefer/ledare, blivande chefer/ledare, till dig som arbetar med att utveckla chefer/ledare och till dig som arbetar inom HR.
Merparten av dem vi intervjuade, hade aldrig fått frågan, vad som skulle bidra till att vilja stanna kvar, från sin arbetsgivare/chef. De fåtal som ändå fått den, hade fått den i samband med att de avslutade sin anställning! Det finns säkert många arbetsgivare som är medvetna och ofta tänker att de borde fråga. Det finns ju otroligt mycket skrivet om vikten av att behålla viktiga medarbetare. Trots insikten undviks frågan och förblir därmed outtalad. Som Elefanten i Rummet!
Johan Brandt "Misslyckande är den mylla som framgången växer på" är ett citat som starkt präglat mitt förhållningssätt till livet, både privat och professionellt. Att räkna med motgångar och se dem som den bästa vägen till att lyckas. Har fått en bred erfarenhet från olika ledarroller bla. inom Scandic, American Express, SAS, IKEA, Compass Group, Move Management och MotivationsInstitutet, samt som organisationskonsult för många personalintensiva branscher både i Sverige och internationellt. I grunden har jag en BSc från Swiss School of International Hospitality Management, 2 årig Marknadsekonomutbildning, Certifiering i Organisation vid Gestaltakademin i Skandinavien (2 år). Certifierad i ett antal metoder och verktyg som DiSC Analyser och Drivkrafter, PXT rekryteringsverktyg, Situationsanpassat Ledarskap SL I och SLII, Core Qualities, GDQ teamanalys, Facilitering, Mebook/Teambook med mera.
Joakim Harping
Joakim Harping "Nyfikenhet som drivkraft, uppmärksam som egenskap och lätt för att prata med andra människor har följt mig genom livet". Som Affär-PT och VD på Affärsakademien sedan 2012. Med ett förflutet i ledande befattningar inom Media, Restaurang/Catering, Hotell och Resor i över 20 år i bla. Snöresor, SvD, Home Hotel, Compass Group, Aftonbladet och STF Lärare/Föreläsare, på IHM, Medieinstitutet, Inköpsforum, Företagsuniversitetet, TEC, Franz Schartau m.fl. Författare till "Myten om den lojala kunden" 2008, "Grunden till framgångsrik försäljning" 2010, "Det luktar Solna Vikings" 2012, "Uppgörelsen Marknads VS. Sälj" 2015
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.