Skip to the end of the images gallery Byt navigering
Skip to the beginning of the images gallery Byt navigering

6722 Tyska renässanskonstnärer (6722 Deutsche Künstler der Renaissance)
Del 1. Målare, bildhuggare, konstgjutare, metalletsare och grafiker födda före år 1600 i, eller verksamma i, Tyskromerska riket eller i dess direkta närhet.
Band 1 av 1 i denna serie
Mjukband
450 sidor
ISBN-13: 9789180279598
Förlag: Books on Demand
Utgivningsdatum: 19.01.2023
Språk: Svenska
Färg: Nej
finns som:
489,99 kr
inkl. moms / exkl. frakt
Sammanställning av 6722 tyska renässanskonstnärer födda före år 1600. Målare, bildhuggare, konstgjutare,
metalletsare och grafiker födda eller verksamma i Tyskromerska riket eller i dess direkta närhet.
Denna sammanställning är gjord som en handbok för att i alfabetisk ordning kunna få en snabb och kort
information om den konstnär man söker.
Tidsperioden som täcks är cirka 1380 - 1630 vilket kan tyckas generöst med titeln renässans men behövdes
eftersom det skiljer avsevärt i utvecklingstiden mellan skulptur och måleri, och även mellan mästare som var tidigt
ute och stilistisk eftersläpning hos andra. Bildhuggarna var avsevärt tidigare än målarna i sina strävanden att bli
mer realistiska vilket kan exemplifieras av Adam och Eva i Notre Dame i Paris skapade omkring 1260, Heinrich
von Konstanz skulpturer för St Katharinenthal omkring 1290 och Paul Sluters arbeten i Dijon från 1380 - talet och
framåt vilka alla uppvisar en realism som målarna inte skulle uppnå förrän ytterligare 100 eller 200 år senare.
Detta har lett till att inte alla målare verksamma vid sekelskiftet 1300 - 1400 har medtagits, utan endast det fåtal
som anses ha haft ett omfattande inflytande på nytänkandet.
Litteraturförteckning finns i Del 2.
metalletsare och grafiker födda eller verksamma i Tyskromerska riket eller i dess direkta närhet.
Denna sammanställning är gjord som en handbok för att i alfabetisk ordning kunna få en snabb och kort
information om den konstnär man söker.
Tidsperioden som täcks är cirka 1380 - 1630 vilket kan tyckas generöst med titeln renässans men behövdes
eftersom det skiljer avsevärt i utvecklingstiden mellan skulptur och måleri, och även mellan mästare som var tidigt
ute och stilistisk eftersläpning hos andra. Bildhuggarna var avsevärt tidigare än målarna i sina strävanden att bli
mer realistiska vilket kan exemplifieras av Adam och Eva i Notre Dame i Paris skapade omkring 1260, Heinrich
von Konstanz skulpturer för St Katharinenthal omkring 1290 och Paul Sluters arbeten i Dijon från 1380 - talet och
framåt vilka alla uppvisar en realism som målarna inte skulle uppnå förrän ytterligare 100 eller 200 år senare.
Detta har lett till att inte alla målare verksamma vid sekelskiftet 1300 - 1400 har medtagits, utan endast det fåtal
som anses ha haft ett omfattande inflytande på nytänkandet.
Litteraturförteckning finns i Del 2.
Skriv din egen recension
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.