Den här boken ger dig en lätt men genomgripande introduktion till ämnet. Den tar avstamp i grunderna för 3D-animation och berättar dess historia från ett simuleringsverktyg för de få, till att bli ett massmedialt animeringsverktyg i filmer, specialeffekter och datorspel.
Dessutom genomgås arbetsmetoderna för att skapa datorgrafik så att man som intresserad kan mästra modellering, texturering, animering och rendering, utan att texten för den sakens skull blir för teknisk. Boken tar inte utgångspunkt i någon speciell programvara utan är en generell lärobok i ämnet som redogör för de grundläggande begrepp, tekniker och arbetsprocesser.
Läsaren kan vara en student, men lika gärna en projektledare eller någon annan som bara är nyfiken på hur animationstekniken fungerar. Boken är fylld med bilder och lämpar sig såväl som för nybörjaren som för den erfarna.
Rickard Stampe Söderström är utbildad animationsregissör från Danska Filmskolans animationslinje 2010 och är en av pionjärerna inom ämnet med över trettio års erfarenhet inom ämnet.
1993 var han en av grundarna till ett av de första bolagen inom datorgrafik, Digital Rembrandt AB. Han har även läst konstvetenskap och litteraturvetenskap på Göteborgs Universitet och har arbetat med digitala specialeffekter i Hollywood, Milano och i Köpenhamn. Han har vunnit priser för sina animerade kortfilmer på filmfestivaler runt om i världen samt undervisat på yrkesutbildningar i många år.
I över fem år har Rickard arbetat som extern lektor på IT-universitetet i Köpenhamn där han utformat och undervisat studenter inom 3D-animation. Boken bygger på hans studier, erfarenheter och föreläsningar från den tiden. Rickard bor numera med sin familj i Köpenhamn.
Det finns inga presskommentarer tillgängliga just nu.